Mindre tværfaglige teams giver udviklingspower og værdi til vores kunder

Vores udviklingsteams er små, agile, uafhængige og tæt på kunden. Det er der en pointe med.
Kenni L. Sørensen
CTO, Gensam
_DSF8890-Edit
13. november 2024

Af Kenni L. Sørensen – CTO, Gensam

Både den offentlige sektor og den finansielle sektor er meget langt fremme i forhold til digitalisering.

Der er mange ligheder mellem de to sektorer – den offentlige og den finansielle: Der er store krav til compliance, der er en høj grad af kompleksitet, og der er et stort pres fra slutbrugerne (kunder eller borgere) om at kunne betjene sig selv. Ingen er vilde med at være for meget i dialog med det offentlige, med en bank eller med et forsikringsselskab, så borgere/kunder ønsker at kunne betjene sig selv og når/hvordan det passer dem.

Netop på den front er det kommunale meget langt fremme, fordi kommunerne i mange år har været vant til at udvikle agilt.

Så da jeg fik mulighed for at komme til Gensam, var noget af det, jeg købte ind på, at Gensam var ved at gennemgå en transformation fra en klassisk it-virksomhed til en langt mere agil og kunderettet organisation.

Conways Lov

Lige en kort, teoretisk afstikker til krydsfeltet mellem IT og ledelse – en god forklaring på, hvorfor mindre tværfaglige og agile teams giver mere power: En organisation vil altid bygge en løsning, der ligner organisationen selv.

Det er en regel, der kaldes Conways Lov, og som siger, at en stor, kompleks organisation også altid vil ende med at udvikle et produkt eller en løsning, som er stor og tung.

Modsat vil en mindre, agil udviklingsorganisation, som arbejder i bevidst kundefokuserede tværfaglige teams, producere en løsning, der er modulær og let at skalere – og hurtig at få gjort klar til brug. Det er det princip, vi har bygget vores egen udviklingsorganisation efter – som du f.eks. kan læse om i Astrids blogindlæg lige her

45 udviklere i fem dedikerede teams

Min egen baggrund er i udviklingen af IT-løsninger til det offentlige. Jeg har derfor lang erfaring med at udvikle store og komplekse IT-løsninger og at skabe en organisation, der har fokus på at levere hurtigt og med fokus på forretningsværdi. Den transformation var godt i gang hos Gensam, da jeg kom hertil, og den er udkrystalliseret i vores team-struktur:

Derfor har vi fem dedikerede udviklingsteams her hos os med i alt 45 udviklere, der ikke laver andet end at fokusere på at gøre vores kerneplatform bedre. Alle 45 sidder desuden her i Danmark i små, tværfaglige grupper og er specialiseret i én ting: At levere den optimale kerneløsning til vores kunder. Af samme grund er det også de enkelte teams, der har den direkte dialog med vores kunders specialister. Den korte vej og det hurtige samarbejde – det er filosofien.

Hvis vi bygger vores udviklingsteams, så de fokuserer på at skabe et outcome til kunderne i en fart, og samtidig holder fokus på den forretningsmæssige værdi, vi kan levere til kunden – så kan vi også skabe de bedste oplevelser for kundernes kunder i sidste led.

Vores kunder er typisk de små og mellemstore forsikringsselskaber, og de er ofte meget tæt på deres kunder – og sætter en ære i at agere lokalt eller at kende alt til deres forsikringsspeciale, som kan være alt lige fra husdyr til skibe. Men selv om vores kunder er tilgængelige fysisk og telefonisk, skal de også altid være på forkant med det digitale, og det kræver en leverandør, der er agil og helt fremme i bussen på teknologiske muligheder ift. forretnings behov. Det er det, vores projektorganisation er skabt til at være.

Kenni L. Sørensen
CTO, Gensam

Kenni Løvenholt Sørensen er Chief Technology Officer hos Gensam. Han er tidligere CTO hos IST Group, som er en af Skandinaviens største Edtech virksomheder, og tidligere chef for digitalisering og forretningsudvikling i Skanderborg Kommune. Han er HD i organisation og ledelse, har læst cooperate governance på Harvard University, Enterprise architecture på AU og er autodidakt softwareudvikler med mere end femten års erfaring.

Find mere viden