Af Michael Gram, Kunde- & forretningsudviklingschef, Gensam
Gensam er en kommerciel virksomhed, der er til for at skabe de bedste IT-løsninger for små og mellemstore forsikringsselskaber i Danmark. Men vi er lidt anderledes end de fleste andre kommercielle virksomheder. Vi er nemlig ikke til for at blive solgt videre eller for at maksimere vores indtjening. Vores fokus er at skabe mest mulig værdi for kundernes forretning – vi er nemlig ejet af vores kunder og har et meget tættere samarbejde med dem, end man normalt ser, også i IT-branchen.
Det kræver en tæt og indgående dialog om kundernes udfordringer og behov. Vi skal være på indersiden af kundernes forretning, og det kan man ikke kun være ved festlige lejligheder – det skal være en filosofi, man lever efter hver eneste dag og som man også lader gennemsyre sin organisation og sin måde at prioritere arbejdsopgaver på.
Vi søger derfor en løbende dialog og løbende afklaring med kunderne, om en udfordring kan løses. Det gør vi blandt andet gennem vores ERFA-grupper og vores fælles udviklingsprojekter.
Kolleger på tværs af selskaberne
I Danmark er der godt og vel 15-20 små og mellemstore, gensidige forsikringsselskaber. De er kendetegnet ved, at de enten er lokalt forankrede eller er specialiseret i et særligt fagområde – det kan være dyreforsikringer, skibsforsikringer eller noget helt tredje. Det særlige er, at disse selskaber ikke rigtig regner hinanden for at være konkurrenter – de ser hinanden som kolleger i stedet. Og hvis man arbejder med sagsbehandling eller IT i et sådant selskab, kan man godt savne den faglige sparring, som ansatte i de store selskaber altid kan få.
Når man er kunde hos os, træder man også automatisk ind i et fællesskab, der rækker ud over ens egen organisation. Vi faciliterer ERFA-grupper, der dækker bredt over en række funktioner: Kundeservice, IT-drift, forsikringsprodukter, kerneplatform, salg og meget mere. Det giver mulighed for faglig sparring og for udvikling af vores platforme, løbende produktforbedringer og meget andet, og det giver et netværk, man kan trække på.
De små har samme behov som de store
Det er også i ERFA-grupperne, at idéer til nye features til vores produkter og kerneplatforme ofte opstår. Og her bliver værdien særlig tydelig – for et lille forsikringsselskab har ofte samme behov for produktudvikling som de allerstørste. Men de små har sjældent ressourcerne til at realisere ideerne.
De løsninger, der er for dyre for den enkelte, kan selskaberne købe i flok hos os. Hvis der er konsensus i kundegruppen om, at en ny feature er indsatsen værd, kan Gensam løbe med bolden og fordele omkostningerne ud på mange i stedet for kun på ét selskab. I stedet for at bruge dyrebare præmiepenge på udvikling hver for sig, bliver ny teknologi mere opnåelig på denne måde.
Og her kommer det ind igen: Det med at vi ikke drives som kommerciel virksomhed på samme måde som vores konkurrenter i markedet. Normalt ville man udvikle en løsning og så sælge den til hver enkelt kunde, en ad gangen, og dermed optimere sin egen indtjening – få sin investering dækket ind mange gange, så at sige. Sådan gør vi ikke hos Gensam.
Hurtig afklaring og hurtig leverance
Men én ting er, om de gode ideer opstår i fællesskab og realiseres i fællesskab. En helt anden ting er time-to-market.
Udviklingen i forsikringsbranchen går stærkt rent teknologisk, og vi – og dermed vores kunder – skal kunne lancere nye features, både indadtil og udadtil mod kunderne – i en fart. Dét har vi indrettet vores projektmodel efter.
Hos os har vi dedikerede udviklingsteams med hver sit speciale og med hver sit netværk af specialister ude hos kundeselskaberne. Nogle teams beskæftiger sig med den underliggende platform, Genua, andre med selvbetjening, andre med sagsbehandlernes arbejdsflow, andre med forsikringsprodukter – vi ser på hele værdikæden for en forsikringsløsning og er organiseret på en måde, der afspejler værdikæden hos vores kunde.
Prioritering efter værdi hos kunden
Vi skal selvfølgelig prioritere opgaverne her hos Gensam. Den prioritering foregår ved, at vores dygtige product managers hele tiden vurderer på, om en given udviklingsidé giver forretningsmæssig mening for vores kunder. De idéer, der giver størst og hurtigst værdi hos kunderne, får en høj prioritet. Og udviklingen foregår iterativt– sådan at forstå, at vi altid holder maksimal fart på udviklingen og kan rulle ud til vores platforme i en fart.
Styrken ved at skabe sammen med kunden er, at man kan levere løsninger, der giver hurtig værdi for kunden. Dét er en af de filosofier, der gør Gensam til noget helt for sig selv.