En forsikringsbranche i oprørte vande​

De små og mellemstore gensidige forsikringsselskaber står over for store forandringer. Det kræver visioner, mod - og et tæt samarbejde.
Berit D. Kuhr
CEO, Gensam
Gensam_Berit-Kuhr_Blog_DSF9330
11. oktober 2024

Af Berit D. Kuhr, administrerende direktør, Gensam

Grundlæggende har forsikring ikke ændret sig væsentligt de sidste 200 år. Det handler stadig om at sørge for, at menneskers og virksomheders ejendele, liv og rettigheder bliver beskyttet bedst muligt.

Men hvor arbejdet i et forsikringsselskab tilbage i den spæde start handlede om at flytte papirer fra det ene skrivebord til det næste, så handler det i dag om at kunne levere sagsbehandling og selvbetjening hurtigt, smidigt og – naturligvis – så digitalt som muligt.

I mere end fem årtier har vi fokuseret på at være IT-leverandør til små og mellemstore gensidige forsikringsselskaber i Danmark, og det er også det, vi vil være i årene fremover.

Den daglige drift i et gensidigt forsikringsselskab fungerer kun, hvis den underliggende IT-platform bare spiller, aldrig går ned og altid understøtter de behov, små og mindre selskaber har. Det kræver , at der er en kerneplatform, der altid er oppe, altid kan konfigureres og altid udvikler sig i takt med (og også gerne foran) de forandringer, der kommer. Det kræver også en kerneplatform der er integreret til  støttesystemer og forretningskritiske systemer, der altid er opdateret og altid er tilgængelige – som ERP-systemer, Office-pakke og adgang til eksterne datakilder og registre (og meget andet).

Selskaberne mødes af en flodbølge af forandringer

For selv om forsikringsproduktet i sig selv er meget det samme, som det altid har været, så er selve branchen lige nu på vej til at blive ramt af en flodbølge af forandringer.

De forandringer kan vi bryde ned i fire hovedoverskrifter, som også afspejler globale megatrends:

Konsolidering og opkøb – de store køber de små.

Stigende efterspørgsel for selvbetjening hos kunderne – kunderne forventer at kunne gøre mere let og på egen hånd, og det skal systemerne kunne understøtte

Accelererende digitalisering på alle tænkelige fronter.​

Kraftigt øgede krav til compliance og sikkerhed.​

Trussel eller mulighed?

De fire temaer herover er med til at sætte de små og mellemstore forsikringsselskaber under pres. Samtidig er der også hele tiden krav om, at selskaberne skal drives så kosteffektivt som muligt.

Men hvor der er en trussel, er der også altid en mulighed.

Vi ser en oplagt mulighed for branchen i at rykke sammen, slå de mange gode kræfter sammen og at tage kontrollen over fremtidens forsikrings-IT. Det er nu, chancen er der for de små og mellemstore gensidige selskaber – chancen for at styre udviklingen af kerneplatformene selv. Vores kunder gør det allerede. De smider  deres gode udviklingskræfter sammen i arbejdsgrupper og udviklingsteams faciliteret af os.

En sikker havn i oprørt vand

Hvis de små og mellemstore selskaber håndterer udfordringerne rigtigt – med den rigtige partner – bliver udfordringerne til muligheder. Det kræver en kerneplatform, der er udviklet til danske selskaber, det kræver hurtig udvikling og time-to-market, og det kræver modet til at udvikle platformen og alle dens hjælpeværktøjer i fællesskab. Fremfor alt kræver branchen lige nu en sikker havn at søge til, så vi også har et marked for små og mellemstore gensidige selskaber i fremtiden.

Det er præcis det, vi tilbyder hos Gensam, og det kommer vi til at fortælle meget mere om på vores hjemmeside og her i vores blog-univers.

Følg med!

Find mere viden

Af Dennis Espersen
Der er en ny, fælles brancheportal for samtykke på vej fra F&P – og vi er tæt inde på livet af udviklingsarbejdet....
Af Kristina Skov
Den nationale brancheløsning for forsikringsskifte er klar og live. Vi har udviklet vores løsning sammen med vores kunder i en begejstret, åben...
Af Kirsten Majgaard Basse
Vi hjælper vores kunder med compliance, men skal også selv være compliant, fordi vi er kritisk leverandør. Så hvordan går det lige...
Af Sonny Haack
Webshop for forsikring, selvbetjening, automatiseret skadesbehandling og meget mere – det er alt sammen en del af Genua...
Af Dennis Espersen
Mere selvbetjening, flere muligheder, højere effektivitet i skadesbehandlingen – det er vores vision og vores plan. Se hvordan....
Af Berit D. Kuhr
Open Insurance kommer, og det kommer hurtigere end de fleste regner med. Og det bliver på sigt en parameter for overlevelse for...
Af Kirsten Majgaard Basse
DORA kommer, men tag det roligt: Vi har jeres ryg....
Af Michael Gram
Her kommer et godt spørgsmål: Skal man outsource sin udvikling? Eller er det bedst at lade være? Hvad giver det af fordele,...
Af Kenni L. Sørensen
Vores udviklingsteams er små, agile, uafhængige og tæt på kunden. Det er der en pointe med....
Af Astrid Hjorth Bjørnskov
Sådan hjælper Genua forsikringsselskaber med at spare tid og ressourcer i udviklingen af nye forsikringsprodukter....
Af Michael Gram
Et lille forsikringsselskab har samme behov for produktudvikling som de største. Hvis vi udvikler sammen, kan alt lade sig gøre....
Af Odmar Kristian Thomsen
INPAS har været på markedet for forsikrings-IT i knap ti år. Nu har Gensam købt platformen og kalder den Genua....