NEXT Forsikring og Gensam: Tæt samarbejde og gensidig tillid

Gensam har den rigtige platform og den perfekte kombination af viden om IT og viden om forsikring – sådan siger NEXT Forsikrings direktør, Søren Odgaard Johansen. Vi fik en snak med ham om Gensam, Genua og hvad der gør et samarbejde stærkt.
Gensam
Gensam_case_NEXT-forsikring_thumb_01
9. april 2025

Af Stig Feld-Jakobsen, product manager, Gensam

”Vi er klassens frække dreng,” siger direktør Søren Odgaard Johansen om NEXT Forsikring. ”Jeg fatter ikke, at alle danskere ikke er kunder hos os endnu, men det skal nok komme – vi har et ekstremt stærkt produkt. Det kræver en stærk platform og en partner, som vi har ubetinget tillid til.”

NEXT kører på den platform, der førhen hed Inpas, og som nu (sammen med salgsstøtteværktøjer og et online kundeunivers) hedder Genua.

Lægger hele tech-stacken hos Gensam

NEXT er dermed et af de forsikringsselskaber, der allerede er i drift på Genuaplatformen, og NEXT har overladt hele sin tech-stack til Gensam – både drift af kerneplatformen og al øvrig IT-drift i det daglige.

”Det stærke ved Genua-platformen er, at det er så utrolig velkonstrueret hele vejen igennem,” Søren Odgaard. ”Lagdelingen er lavet rigtig godt. Kerneplatformen er bygget med en bundsolid kerne på relativt ny software, som er logisk bygget op set fra en forsikringsmands perspektiv. Der er så bygget salgs- og kundestøtteværktøj ovenpå, som er meget mere agilt og lettere at tilpasse end andre, lignende systemer. Det gør, at vi kan tilbyde et bundsolidt online kundeunivers, som kun ganske få andre selskaber kan matche.”

Søren Odgaard er personligt glad for at se, at kerneplatformen Inpas/Genua nu bliver videreudviklet og er i gode hænder:

”Der har været nogle år, hvor der ikke skete det store med platformen,” siger han, ”og det betyder også, at der er et stykke arbejde at gøre hele tiden på at få Genua opdateret løbende. Men vi er hele tiden i dialog med Gensam via deres produktteams, og alt i alt må man jo sige, at man som forsikringsselskab får den fulde pakke med Genua. Og dertil kommer, at man hurtigt kommer i drift med den platform, fordi den bare kan det hele i én pakke.”

Menneskelige relationer som den afgørende faktor

Søren og Berit Kuhr, Gensams CEO, har tidligere arbejdet sammen hos Bankdata. Og for Søren er netop de menneskelige relationer udslagsgivende:

”Vi kender hinanden gennem mange år, og Berit og jeg har meget den samme grundlæggende ide om, hvordan man bedst arbejder med udvikling af IT,” siger Søren Odgaard. ”Her hos NEXT var det os, der i flere år stod for udviklingen af Inpas, det nuværende Genua, og Gensam købte vores online univers og vores salgsstøtteværktøj, dengang de overtog koden til Inpas for et par år siden. Gensam har også nogle af de her ekstremt ambitiøse og visionære udviklere ansat, som var med til at skabe Inpas. De – og resten af Gensam – har en enorm viden om forsikring udover deres IT-viden. Det er bare en kæmpefordel at vælge en partner, der har kompetencer, der er så spot-on.”

”Vi havde alternativer, da vi valgte Gensam; de var ikke de eneste på banen. Det udslagsgivende var lige netop menneskerne – det var folk, jeg havde utrolig stor tillid til. Vi skal kunne turde at lægge det hele ud, det kræver tillid, og det har vi til Gensam. Og så ligner vi lidt hinanden med den nye ledelse og det nye setup hos Gensam – de har den her positive energi, som vi genkender hos os selv i NEXT,” siger han.

Følg med i vores nyhedsbrev

Hver måned sådan cirka udsender Gensam et nyhedsbrev, hvor I kan holde jer orienteret i de fremskridt, der sker i vores udvikling af Genua.

Find mere viden

Af Odmar Kristian Thomsen
Genua platformen bruger event-drevet arkitektur (EDA) til at automatisere kørsler som opkrævninger og udbetalinger. Kørsler kan nemt kædes sammen og brugere kan...
Af Peter Tien Mai
Gensam har skabt et sandkassemiljø i Genua, hvor forsikringsselskaber kan eksperimentere med opbygning af fiktive produkter uden risiko for live-data. Testmiljøet giver...
Af Dennis Espersen
Der er en ny, fælles brancheportal for samtykke på vej fra F&P – og vi er tæt inde på livet af udviklingsarbejdet....
Af Kristina Skov
Den nationale brancheløsning for forsikringsskifte er klar og live. Vi har udviklet vores løsning sammen med vores kunder i en begejstret, åben...
Af Kirsten Majgaard Basse
Vi hjælper vores kunder med compliance, men skal også selv være compliant, fordi vi er kritisk leverandør. Så hvordan går det lige...
Af Sonny Haack
Webshop for forsikring, selvbetjening, automatiseret skadesbehandling og meget mere – det er alt sammen en del af Genua...
Af Dennis Espersen
Mere selvbetjening, flere muligheder, højere effektivitet i skadesbehandlingen – det er vores vision og vores plan. Se hvordan....
Af Berit D. Kuhr
Open Insurance kommer, og det kommer hurtigere end de fleste regner med. Og det bliver på sigt en parameter for overlevelse for...
Af Kirsten Majgaard Basse
DORA kommer, men tag det roligt: Vi har jeres ryg....
Af Michael Gram
Her kommer et godt spørgsmål: Skal man outsource sin udvikling? Eller er det bedst at lade være? Hvad giver det af fordele,...
Af Kenni L. Sørensen
Vores udviklingsteams er små, agile, uafhængige og tæt på kunden. Det er der en pointe med....
Af Astrid Hjorth Bjørnskov
Sådan hjælper Genua forsikringsselskaber med at spare tid og ressourcer i udviklingen af nye forsikringsprodukter....