Case: Sikker migrering mellem forsikringskernesystemer på rekordtid

Migrering skal ske sikkert, men hurtigt. Se her, hvordan vi gør det hos Gensam.
Stig Feld-Jakobsen
Product manager, Gensam
Gensam_Blog_Case_Sikker-migrering-mellem-forsikringskernesystemer-på-rekordtid-_DSF8330
17. december 2024

Af Stig Feld-Jakobsen, product manager, Gensam

Migrering af data mellem kernesystemer kan være lidt af en gyser. Det giver udfordringer både hos det kernesystem, som skal afgive data, og det, som skal modtage data.

Det gælder i høj grad også for forsikringskernesystemer, da forsikringsdata i sin natur er komplekse, og fordi kundebetjeneren har brug for både aktuelle og historiske data i sit arbejde.

Selvom begge systemer håndterer forsikring, så er datamodellerne ikke ens, og ved migrering mellem dem skal der derfor ske mapning af data mellem de to systemer. Mapningen er helt central for migreringsopgaven og kræver først og fremmest en dyb faglig indsigt i selve materien, som i vores branche er policer, skader, økonomi, provision, betingelser og meget andet.

Dernæst kræver det forståelse og effektivt samarbejde mellem parterne. Vi ved alt om, hvor forretningskritisk det kan være at migrere hurtigt og fejlfrit – så det har vi en løsning på. Vi har en generel migreringsløsning til Genua, hvor vi kan hente data og datastruktur fra ethvert system over i Genua. Det foregår systematisk og på et solidt grundlag. Tilgangen har fokus på at understøtte en agil migreringsproces og indeholder værktøjer, som støtter processen og hjælper til med at accelerere forløbet.

Migrering på to måneder – uden en eneste glitch

For nyligt gennemførte vi et projekt for en kunde, der ønskede at migrere en del af sin portefølje fra GS Pro til et andet kernesystem.  

Vi havde to måneder til hele opgaven – en tidshorisont, der var uhørt ambitiøs, når man tænker på, at migreringsprojekter ofte tager år og ikke måneder.  

Men det lykkedes – uden en eneste glitch og til kundens fulde tilfredshed.   

Der var tale om mange typer af data i store mængder og med meget forskellige datapunkter, så det krævede, at alle holdt tungen lige i munden. 

Det var afgørende vigtigt for projektet, at vi anvendte al vores indsigt i forsikring, erfaring fra tidligere migreringer til GS Pro, brug af moderne teknologier og erfaring med at etablere et effektivt samarbejde med kunden og dennes leverandør.  

I forløbet havde vi fokus på at levere det allermest vigtige i iterationer af en uges varighed. På hyppige koordineringsmøder fulgte vi med i fremdriften, prioriterede de næste vigtigste opgaver og koordinerede på tværs af parternes mange aktiviteter.  

I begyndelsen havde vi fokus på at levere de grundlæggende forsikringsdata som f.eks. kunde, forsikring, skade og økonomi inklusive historik. Derefter skiftede vi fokus til migrering af dokumentarkiv, orkestrering af de mange eksterne integrationer som DMR/EDI/BetalingsService/MobilePay og til sidst opgørelser af den migrerede portefølje til brug for afstemning. Undervejs blev delleverancerne testet, fejl udbedret, gentestet og godkendt i intense iterationer på ofte 3-4 dage.  

Vi forstår os på forsikring – det gør migrering hurtigere

Når en så kompliceret proces kan lykkes på kun et par måneder, skyldes det, at vores konsulenter og udviklere hos Gensam er så godt inde i kerneproduktet – forsikring, vores data og vores systemer. Vi kan tale forsikringsprodukter på lige fod med vores kunders specialister, og det letter processen gevaldigt, i modsætning til de scenarier, hvor det er IT-udviklere uden specialviden fra branchen, der står for migreringen.

Når vi fremover skal migrere fra GS Pro til Genua, letter det også processen, at både vores GS Pro-team og vores Genua-team sidder i samme hus og arbejder tæt sammen på hele tiden at perfektionere vores processer.

Hvis du er interesseret i at vide mere om vores migreringsprocesser, så tag endelig fat i mig eller en af mine kolleger – vi er her for at hjælpe.

Stig Feld-Jakobsen
Product manager, Gensam

Stig Feld-Jakobsen er udviklingschef for Gensafe Pro hos Gensam. Han har mere end 25 års erfaring med udvikling af løsninger til forsikrings-IT. Han er oprindeligt bankuddannet og har en HD (I) samt en Executive MBA fra AU og har desuden fulgt uddannelser i Leadership og Change management på Stanford University.

Find mere viden

Af Dennis Espersen
Mere selvbetjening, flere muligheder, højere effektivitet i skadesbehandlingen – det er vores vision og vores plan. Se hvordan....
Af Berit D. Kuhr
Open Insurance kommer, og det kommer hurtigere end de fleste regner med. Og det bliver på sigt en parameter for overlevelse for...
Af Kirsten Majgaard Basse
DORA kommer, men tag det roligt: Vi har jeres ryg....
Af Michael Gram
Her kommer et godt spørgsmål: Skal man outsource sin udvikling? Eller er det bedst at lade være? Hvad giver det af fordele,...
Af Kenni L. Sørensen
Vores udviklingsteams er små, agile, uafhængige og tæt på kunden. Det er der en pointe med....
Af Astrid Hjorth Bjørnskov
Sådan hjælper Genua forsikringsselskaber med at spare tid og ressourcer i udviklingen af nye forsikringsprodukter....
Af Michael Gram
Et lille forsikringsselskab har samme behov for produktudvikling som de største. Hvis vi udvikler sammen, kan alt lade sig gøre....
Af Odmar Kristian Thomsen
INPAS har været på markedet for forsikrings-IT i knap ti år. Nu har Gensam købt platformen og kalder den Genua....
Af Berit D. Kuhr
De små og mellemstore gensidige forsikringsselskaber står over for store forandringer. Det kræver visioner, mod - og et tæt samarbejde....