Af Sonny Haack, Softwareingeniør, product manager hos Gensam
Forsikring er en dybt personlig sag, og mange forsikringskunder foretrækker stadig at blive personligt betjent. Det gælder især den store gruppe af forsikringstagere, der har store aktiver som hus, sommerhus, båd og så videre. De fleste af dem har en alder, hvor de har været vant til personlig kontakt til forsikringsselskabet og stadig foretrækker det sådan.
Men vi må forvente et skifte i den måde, kunderne foretrækker at kommunikere med forsikringsselskaberne i årene fremover. De kunder, der i dag er unge – f.eks. i tyverne og trediverne – forventer, at de til enhver tid kan betjene sig selv med stort set alt. De forventer, at der stilles platforme til rådighed, hvor der er tænkt over kunderejsen. Sådan er det med stort set alt, fra koncertbilletter til rejser og alle dagligdags finansielle transaktioner.
Mød kunderne, hvor de er
Dér er forsikringsbranchen ikke (endnu). Men kravet fra kunderne er lige om hjørnet, og løsningerne findes allerede – også i Genua, som rummer muligheden for at bygge et omfattende online univers rettet ud mod kunderne.
I vores online kundeunivers har kunderne mulighed for alle mulige kommunikationsveje – chat, telefon, mail eller booking af et fysisk møde. Det giver selskaberne mulighed for altid at tilbyde nærværende og relevant service – noget, som vil blive en stadig vigtigere konkurrenceparameter, når den digitale generation bliver storkunder med bil, hus og indbo. Her gælder det om at forblive top-of-mind og at opbygge loyalitet ved at møde kunderne på de platforme, hvor de færdes og er trygge: Digitalt.

En webshop for forsikring og en platform til dialog
Genua rummer et helt online univers, der er rettet mod kunderne og gør selvbetjening muligt.
Som Dennis Espersen har skrevet om i dette blogindlæg, handler det i høj grad om at kunne automatisere skadesbehandlingen. Det sikrer, at selskaberne kan bruge krudtet på mere komplekse opgaver end simpel skadesbehandling, og at kunden kan følge med i sin sag på telefonen eller på sin PC.
Genuas online univers er også tænkt som en webshop for forsikring – noget man i dag normalt skal lede efter i meget større og derfor også meget dyrere løsninger end Genua.
Her kan kunderne i meget høj grad betjene sig selv – de kan sidde i ro og mag og få udregnet tilbud på deres nye forsikringer, anmelde skade online og kontakte forsikringsselskabet. Kontakten vil primært foregå digitalt, men selvfølgelig kan man til enhver tid kontakte en medarbejder hos selskabet – den tryghed er vigtig for langt de fleste forsikringskunder. Og det er faktisk muligt i dag at skabe en digital kontakt, der er nærværende og personlig.

Genuas online univers rummer også en prisberegner – en feature, som mange små og mellemstore forsikringsselskaber ikke kan tilbyde i dag, medmindre de skifter over til en meget dyrere og mere kompleks kerneplatform.
Systemet kan også samle kundens forsikringer og beregne den korrekte rabat – alt sammen automatisk og uden intervention fra en medarbejder i forsikringsselskabet.
Når kunden så har købt en forsikring, åbner selskabet for adgang til et helt selvbetjeningsunivers. Her kan kunden administrere sine data, forsikringsporteføjle m.m. og kan både oprette skader og følge sagsforløbet. Kunden kan også logge på og se, hvad det eksempelvis vil koste at tilføje udvidet dækning på en eller flere forsikringer.
Vi er allerede godt i gang med at rulle løsningen ud for NEXT Forsikring, og flere er på vej.
NEXT Forsikring har allerede været i gang med løsningen i længere tid; faktisk stammer store dele af løsningen fra netop det selskab.
Det er vigtigt, at salg af forsikringer sker med den nødvendige rådgivning, også når det foregår online. Derfor indeholder Genua en løsning, der sikrer, at kunderne får den rette vejledning i købsprocessen.
Så – hvor meget af det her er vision, og hvor meget er virkelighed?
Kort sagt: Vi kan stort set det hele allerede nu. Men som altid når det handler om os og vores løsninger, så udvikler og lærer vi i fællesskab med vores kunder. Vi kommer altså til at udvikle intensivt på vores online kundeunivers i de næste mange år – så følg med.
Du er i øvrigt altid velkommen til at kontakte os, hvis du vil se en demo af universet.

Sonny Haack er product manager i Gensams Team Forsikringstager. Han er uddannet softwareingeniør fra VIA University College og er desuden eksamineret forsikringsrådgiver. Før sine ingeniørstudier arbejdede han som både privat- og erhvervsrådgiver hos ALKA Forsikring, Topdanmark og GF Forsikring.
Følg med i vores nyhedsbrev
Hver måned sådan cirka udsender Gensam et nyhedsbrev, hvor I kan holde jer orienteret i de fremskridt, der sker i vores udvikling af Genua.