Vi er med i den nye samtykkeløsning hos Forsikring & Pension

Der er en ny, fælles brancheportal for samtykke på vej fra F&P – og vi er tæt inde på livet af udviklingsarbejdet.
Dennis Espersen
Product Manager, Backoffice
_DSF8437
20. marts 2025

Af Dennis Espersen, product manager, Gensam

Når en forsikringskunde skal skifte forsikringsselskab, foregår der en udveksling af data mellem det nye og det gamle forsikringsselskab. Det nye selskab skal have adgang til al relevant data om kunden for at kunne sammensætte den optimale forsikringsløsning – og det kræver i sidste ende, at kunden har givet sit samtykke til, at forsikringsselskaberne må udveksle personfølsomme data.

Indtil videre har det været op til selskaberne selv, hvordan man indhenter samtykke fra en forsikringskunde. Hvis et selskab spørger et andet selskab om lov til at se en kundes forsikringer og skadeshistorik, er det selskabets ansvar at sikre, at der er styr på samtykke fra kundens side. I modsat fald er der tale om et databrud. Så til dato har de forskellige selskaber haft forskellige politikker og måder at indhente samtykke på – skriftligt, digitalt eller endda mundtligt (selv om det ikke rigtig er i orden ifølge de gældende regler).

En fælles samtykkeportal

Vores brancheforening Forsikring & Pension (F&P) har nu sat et projekt i søen, hvor der skal udvikles én fælles national samtykkeløsning, der dækker alle forsikringsselskaber, og som driftes og hostes centralt af F&P.

Det vil fremover være Forsikring & Pension (F&P), der har ansvaret for at opbevare alle borgersamtykker i forsikrings- og pensionssager ét centralt sted, og det betyder også, at det er her, de enkelte selskaber skal kunne tilgå alle oplysninger om de samtykker, den enkelte kunde har givet.

F&P arbejder derfor på at udvikle en borgerrettet portal, hvor alle kan gå ind og se, hvilke samtykker, man har givet i forbindelse med sine pensions- og forsikringsforhold, og hvor man kan sikre, at samtykket er på plads. Desuden skal F&P kunne tilgå alle relevante samtykker, når F&P skal kontrollere, om et selskab har samtykke til at spørge et andet selskab om forsikringer. Hele løsningen skal være live i begyndelsen af 2026, og lige nu er F&P og de danske forsikringsselskaber i gang med et intenst forberedelsesarbejde.

Selve udviklingen af løsningen står F&P for i samarbejde med en ekstern it-partner – vores rolle er alene at sikre, at den løsning, der skal udvikles, kan spille bedst muligt sammen med vores selskabers kerneplatforme Genua og GS Pro.

F&P har allerede tidligt givet alle danske forsikringsselskaber tilbud om at være med i de arbejdsgrupper, der skal definere samtykkeløsningen.

Vi er med i arbejdet på vegne af vores kunder

Vores rolle fra Gensams side er at repræsentere de af vores kunder, der har ønsket os som deres stemme i udviklingsarbejdet. Andre af vores kunder deltager selv på møderne i arbejdsgruppen. Vi følger udviklingen tæt og holder i perioder ugentlige koordineringsmøder med F&P og med de kunder, som vi repræsenterer.

Den nye samtykkeløsning bliver en vigtig del af salgsprocessen for vores selskaber – når vi via API’er kan gøre det muligt for forsikringsselskaberne at indhente samtykke til f.eks. skadeshistorik uden ventetid, giver det en klar fordel i salgsprocessen. En assurandør kan sidde med kunden i røret eller over for sig og få kunden til at afgive sit samtykke via MitID på stedet.

Det kommer til at gribe ind i kundernes processer, så det er vitalt, at samtykkeløsningen kan spille gnidningsfrit sammen med kundens kerneplatform.

Lille og kvik er oftest det bedste

Når vi sidder i en arbejdsgruppe med de store selskaber, er der ofte ting, som de har sværere ved at håndtere, end vi har. Vi kan for eksempel meget hurtigt komme med svar på nogle af de spørgsmål, der opstår i arbejdsgruppen – som f.eks. hvordan man håndterer samtykkeproblematikken, når det er en selvstændig forsikringsmægler, der sidder med en kunde og skal have indhentet samtykke. Her kan vi – fordi vi kender vores kunder så indgående og har en direkte og hurtig kontakt til dem – meget let finde et svar. De store selskaber har en masse interne procedurer og mange godkendelsesled, før de kan vende tilbage. Her er et godt eksempel på, at vores tilgang med at være små og agile ofte er det, der gør, at vi udvikler hurtigt og synkront med vores kunders ønsker og forretning.

Hvis du har spørgsmål til arbejdet med den nye fælles brancheløsning for samtykke, er du velkommen til at skrive til mig.

Følg med i vores nyhedsbrev

Hver måned sådan cirka udsender Gensam et nyhedsbrev, hvor I kan holde jer orienteret i de fremskridt, der sker i vores udvikling af Genua.

Endnu mere viden

Karriere
Hos Gensam søger vi lige nu en Complianceansvarlig, der vil drive og udvikle vores compliance- og kontrolramme – og samtidig være sparringspartner...
Berits hjørne
I den første artikel i denne serie fokuserede jeg på baggrunden for, at Gensam gik i gang med en større organisatorisk...
Michael mener
Valget af kerneplatform er af afgørende strategisk og forretningsmæssig betydning for ethvert forsikringsselskab. Derfor bør man tænke sig utrolig godt om, før...