Af Michael Gram, Kunde- & Forretningsudviklingschef, Gensam
Valget af kerneplatform svarer til, at et flyselskab skal vælge, om de helst vil gå med Boeing eller Airbus eller en tredje leverandør: Der er masser af parametre at kigge på, og det kan gå grumme galt, hvis man vælger forkert. Og det er ikke noget, man vælger i et old-boys-netværk eller på golfbanen. Ikke hvis man vil gøre det ordentligt.
Valget kræver analyse af strategisk match, gap-analyser, økonomisk forecasting og meget andet, og det tager tid. Her kommer mit bud på nogle af de overvejelser, I som minimum skal gøre jer, delt op i tekniske krav og kontraktlige krav – og jeg slutter af med at nævne nogle af de overvejelser, I også bør gøre jer på lidt mere bløde værdier.
På tekniksiden
1. Grundlæggende funktionalitet skal være plads
Policestyring skal være intuitiv, enkel og hurtig. Systemet skal understøtte nem oprettelse, fornyelse, godkendelse og opsigelse. Skadebehandling skal ligeledes være enkel og hurtig for kunderne – med automatiseret indsendelse, sporing og udbetaling. Endelig skal systemet understøtte automatisk præmieberegning, fakturering og provisionssporing.
2. Skalerbarhed og time-to-market
Vælg en platform hostet i skyen (Cloud SaaS). Dette er entydigt mest omkostningseffektivt for små virksomheder.
Med cloud-baseret SaaS minimerer I behovet for dyre lokale servere, IT-personale og vedligeholdelse. I kan også skalere ressourcer op eller ned efter behov. En cloud-baseret løsning som Genua bliver løbende opdateret fra centralt hold uden driftsafbrydelser, og I kan nå markedet med tilpassede produkter i takt med kundernes behov.
3. Integrationsmuligheder
Med et ord: API. Jo mere API-first kernesystemet er, jo bedre er jeres forretning sikret i en fremtid med Open Insurance lige om hjørnet. Kun sådan kan I integrere jeres tilbud med tredjepartsudbydere og dermed tilbyde den brugeroplevelse, kunderne efterspørger.
4. UX og træning/oplæring
Det skal være let at komme i gang med f.eks. selv at bygge nye forsikringsprodukter. Systemet skal være intuitivt opbygget og let at lære og bruge dagligt, og det er en god ide, hvis jeres superbrugere samtidig kan indgå i et fagligt fællesskab (ERFA-gruppe) med andre ligesindende på samme platform. Hint: Det kan I hos os.
5. Datasikkerhed og compliance
Det handler mindst lige så meget om tillid som at leve op til de lovmæssige krav. Kig efter funktioner som multifaktorautentificering, regelmæssig databackup og end-to-end kryptering.
6. Rapporter og analysemuligheder
Hvordan understøtter jeres nye kerneplatform Business Intelligence, og hvor let er det at trække rapporter ud om policemængde, skadesfrekvens, provisionsrapporter og omkostningsprocenter? Med andre ord: Understøtter systemet rent teknisk de strategiske og ledelsesmæssige beslutninger, der skal træffes?
På kontraktsiden
På det rent kontraktlige er der også en række overvejelser, I skal gøre jer. Ikke mindst skal I se jeres kommende leverandør dybt i øjnene og tænke over det strategiske match på den lange bane.
Her er en kort tjekliste:
I skal kræve, at leverandøren forsvarer jer og betaler for eventuelle retssager mod jer, hvis softwaren krænker en tredjeparts patent eller IP.
1. Binding, fremtid og exitstrategi
Supervigtig pointe! Se din kommende leverandør dybt i øjnene og spørg: Hvor lang tid binder vi os for kontraktligt – og kan vi stole på, at I også er i markedet i jeres nuværende form om mange år? Er I nogen, der rigtig gerne vil sælges til en kapitalfond om tre-fem år?
Hvis de kræver en lang bindingsperiode på f.eks. ti år, skal I stille nogle skarpe spørgsmål: “Hvorfor så lang tid? Hvor er I henne til den tid? Hvordan kommer vi ud, hvis I lige pludselig bliver solgt, sætter jeres priser eksorbitant i vejret eller kommer med fakturaer på ting, I ikke lige havde fået nævnt i begyndelsen?”
Få defineret, hvordan I kommer ud uden sanktioner og økonomiske smæk.
2. TCO – samlede omkostninger i hele livstiden
I bør sikre jer, at kontrakten eksplicit oplister alle omkostninger: implementering, konfiguration, træning, support, vedligeholdelse og fremtidige opgraderinger.
3. SLA – service level agreement
Specificer en minimum acceptabel systemtilgængelighed (f.eks. 99,7 %). Definer garanteret påbegyndt løsningstid for forskellige alvorlighedsgrader af problemer. I skal også kræve en fyldestgørende risiko- og SLA-rapportering, så I har styr på compliance ifm. tilsyn eller når revisor kommer på besøg.
4. Ejerskab over data
Få garanti for, at I ejer alle jeres data, herunder policeoplysninger og kundedata. I skal også sikre jer, at I har garanti for at få data udleveret som en del af et planlagt exit.
5. Udvikling og tilpasning
Afklar, hvilke aspekter af platformen I selv kan konfigurere. Kan I selv oprette nye forsikringsprodukter eller tilpasse jeres produkter? Vær nysgerrige og spørg, hvor ofte systemet opgraderes, og om der er ekstra omkostninger forbundet med at modtage disse opdateringer. I skal også være nysgerrige på, hvor meget arbejde I selv skal lægge internt, når opgraderingerne skal på plads.
6. Support og service
Specificer tidspunkter, kanaler (telefon, e-mail, chat), og hvem der er berettiget til support. Få defineret den indledende træning inkluderet i prisen og omkostningen for efterfølgende træning.
Og så lidt af de bløde værdier til sidst
Men der er mere i valget af kerneplatform end disse ting.
Der er også værdisæt. Har I et fælles værdigrundlag, eller kan I som minimum anerkende og acceptere hinandens værdisæt? Jeg tænker her på sådanne ting som fællesskab om udviklingen og om jeres fælles tanker om, hvordan fremtiden skal se ud for små og mellemstore, gensidige selskaber i Danmark. Skal vi ruste os og gøre branchen stærk sammen? Skal vi sikre teknologisk uafhængighed af big tech-firmaer – og skal vi gøre det sammen?
Alt hvad jeg har skrevet her, har jeg selvfølgelig skrevet med en skjult dagsorden. Den dagsorden handler om, at I skal tænke jer rigtig godt om, før I vælger jeres strategiske samarbejdspartner og leverandør af jeres forretningskritiske kerneplatform.
Det er også det, Spira Forsikring gjorde, før de valgte:
“Vi startede med en grundig markedsafdækning, hvor vi testede leverandørens løsning, teknologi, arbejdsform, kendskab til policesystemer og selskaber som vores – ikke kun i salgspræsentationer, men mere konkret. Vi bad ikke om løfter, vi bad om dokumentation.”
Det siger Spira Forsikrings bestyrelsesformand, advokat Hanne Bender.
Hun har set mange systemskift gennem sin karriere – og ved, hvad der gør forskellen på dem, der lykkes, og dem, der fejler:
“Jeg har som advokat fulgt mange systemskift gennem årene – nogle lykkes, andre kollapser under deres egen kompleksitet. Forskellen ligger altid i, om parterne har fået afstemt forventninger, taler samme sprog og har gensidig forretningsforståelse, og så selvfølgelig om leverandøren har prøvet dette før og derfor kan give realistiske tids- og ressourceplaner. Det vigtige er næsten banalt, at leverandøren har evnen til at føre det ud i virkeligheden.”
Det var bare det, jeg ville sige.